Mutiara Hikmah /
Follow daktacom Like Like
Sabtu, 20/06/2015 09:23 WIB

15 Nasehat Sufyan Ats Tsauri

Muhasabah   Copy
Muhasabah Copy

Sufyan Ats Tsauri, adalah seorang ulama yang telah banyak memberikan nasehat nasehat bijak. Nasehat yang menggugah rasa untuk selalu dekat dengan Allah, dekat dengan kebaikan, dekat dengan kesalehan dan jauh dari sifat-sifat buruk, serakah akan kehidupan dunia dan melupakan kehidupan akhirat.

Inilah 15 nasehat Sufyan Ats tsauri, yang sangat bijak.

  1. Perbaikilah urusan dalamanmu, Allah akan perbaiki urusan luaranmu. Perbaikilah hubunganmu dengan Allah, Dia akan perbaiki hubunganmu dengan manusia. Beramalah untuk akhiratmu, Allah akan jamin urusan duniamu. Juallah duniamu dengan akhirat, engkau akan beroleh keuntungan kedua-duanya. Jangan jual akhiratmu dengan dunia, kelak engkau akan rugi dua-duanya.
  2. Beramallah untuk duniamu berpadanan dengan kadar  kehidupanmu di sini (di dunia-sementara). Dan beramallah untuk akhiratmu berpadanan dengan kadar kehidupanmu di sana ( aakhirat untukselama-lamanya).
  3. Akan tiba satu masa dalam kehidupan manusia di mana hat- hati semuanya mati, yang hidup hanyalah  jasad.
  4. Pemandangan paling indah adalah dikala si kaya merendah diri di dahadapan si miskin. Dan pemandangan paling jelek adalah di kala si miskin menghina diri di hadapan si kaya.
  5. Tiada yang lebih sukar untuk dirawat selain daripada nafsuku; sekali ia menang, sekali lagi ia kalah.
  6. Kamu orang yang sabar apabila memiliki tiga perkara: tidak menceritakan musibah yang menimpa diri sendiri, tidak membesar-besarkan  penderitaan yang dialami dan tidak memuji diri sendiri.
  7. Sekiranya saudaramu berkunjung ke rumahmu, jangan engkau tanya ‘adakah anda sudah makan’ atau maukah saya hidangkan makanan? Sebaliknya, hidangkanlah makanan. Jika dia mau, dia makan. Jika tidak, angkatlah kembali hidangan itu.
  8. Andai engkau mengenali dirimu, maka apa saja yang diperkatakan manusia tentang dirimu, tidak akan memudharatkanmu sedikitpun.
  9. Hendaklah kamu senantiasa berwaspada dari orang yang tidak ada sesuatupun yang terlindungi darinya, berharaplah kepada orang yang mempunyai kuasa untuk menunaikannya, dan berhati-hatilah dari orang yang memiliki kkekuasaan untuk  menyiksamu.
  10. Sekiranya binatang ternakmu memahami tentang kematian sebagaimana engkau fahami, tentu engkau tidak akan dapat makan binatang yang  gemuk sama sekali.
  11. Hendaklah engkau membanyakkan kebaikan, dengannya  Allah akan jadikan temanmu di dalam kubur. Jauhilah perkara yang haram, engkau akan rasai kemanisan iman.
  12. Terima dengan ridha apa yang Allah bagikan kepadamu, niscaya engkau jadi kaya. Dan bertaqwalah kepada Allah, niscaya engkau jadi kuat.
  13. Jangan suka mencela, niscaya engkau selamat dari celaan manusia. Jadilah seorang yang penyayang, niscaya engkau akan dikasihi manusia.
  14. Apabila terlintas di dalam hatimu tentang urusan akhirat, segeralah melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh sebelum syaitan berpeluang menghalangimu dari melakukanya.
  15. Janganlah engkau benci seseorang yang taat kepada Allah, jadilah seorang yang penyayang kepada semua golongan manusia, jangan putuskan silaturahim sekalipun dengan orang yang tidak menghiraukanmu, jaangan berdendam kepada mereka yang menzalimimu, niscaya engkau akan mendampingi anbiaa’ dan syuhadaa. (Mutia amaly)
Editor :
Sumber : Mutiara Amaly
- Dilihat 38354 Kali
Berita Terkait

0 Comments